lady.gif (912 bytes)Lady Helmsman

Ladyträffen 2007-08-11

Hem   Data   Lady-klubben   Medlemssidor   Tips   Projekt   Kappsegla   Segeltorget   Länkar   Annonser   Gamla Forum

Rapport SWE18 och kräftköret 2007.

Äntligen hade vi möjlighet att vara med på kräftköret. Vi startade från hemmahamnen på Gåsö vid lunchtid och segade oss ut Ingaröfjärden och sedan kryss Nämndöfjärden och Kanoholmsfjärden upp mot Grisselholmen. Vi verkade ha ganska bra gång hela tiden för vi lämnade alla andar båtar bakom oss, delvis beroende på bättre fart och delvis på smartare vägval. Väl framme vid Grisselholmen vid 19-tiden såg vi inga andra Ladybåtar och ringer då Gunnar och frågar var alla är. Nä jag kommer inte för jag skall på bröllop svarar Gunnar och dom andra brukar inte dyka upp förrän på lördag förmiddag. Stort antiklimax. Vi går in och tar som enda Lady landförtöjning i Grisselholmsfladen. Äter middag och kojar in efter sedvanlig andakt och väderprognos 21.50.

Lördag, nu skall det väl drälla in en massa vackra båtar. Nicklas Ljung ringer och kollar läget, befinner sig i närheten av Grinda och är på väg. Vi tar en promenad och tittar på omgivningarna, dvs min fru Eva och jag. Då ser vi en lady på väg in, äntligen. När vi kommer tillbaka till båten visar det sig vara Ronald Jansson och hans SWE158, som lagt till bredvid oss. Han liksom vi undrar var alla är. Klockan börjar närma sig 13 och vi är fortfarande de enda båtarna. Ringer Niklas och undrar var han är – Nä vi seglar Värmdö runt och kommer inte – tablå eller WO. Två båtar! Vad göra? Vi beslutar att köra en vända på Kanholmen i alla fall, fast lite avslaget verkar det ju. För min del tycker jag det ändå skall bli ett intressant test, vi kör med kryssfock och Ronald med Genua 1, ett givet utfall tycker både vi och han. Nåväl vi beslutar att starta 13.40 på vanliga stället – runda Kanholmsgrundet ned till Trollharan och sedan direkt till mål vid Teskär.

Vi startar på rätt sida av startlinjen och tar ledningen och väntar på att SWE158 skall komma länsande förbi oss i rasande fart – men det inträffar inte. Halvvägs till Kanholmsgrundet har de lyckats sega sig förbi men vi hänger med förvånandsvärt väl. Nästa fram vid rundningen lyckas vi rycka lite i ett obevakat ögonblick och sticka in stäven så att vi får rätt till väg runt märket och rundar alltså först ut på en härlig slör ner mot Trollharan, maxar ca 7,5 knop. Vid rundningen lyckas vi rycka till oss en ledning på 5 – 6 båtlängder, en ledningen som vi håller ända in i mål. Hur är detta möjligt? Efter hamngång på Granhomen är det dags för bad och det är då det hela får sin förklaring. Lady med kryssfock och utan snäckor i botten är snabbare än Lady med genua 1 och snäckor. Sedan åt vi kräftor och sjöng en och annan liten passande visa samt tittade på fiskande storkskrak i en underbar varm och skön kväll.

Vänliga seglarhälsningar
Kim Alpgård/Eva Hjelmvik

Klicka på bilderna för att se större

SWE158 har just passerat oss på väg till Nya Kanholmsgrundet. Jag lovar i detta läge att ta en bild framifrån vid ett senaretillfälle Efter rundningen av Kanholmsgrundet fick jag tillfället, som jag ärligt talat inte trodde skulle dyka upp.
SWE18 La Carotte (moroten) lyckades sedan hålla ledningen ända in i mål. Här ligger vi side by side efter på Granholmen Fiskande storskrak i solnedgång