lady.gif (912 bytes)

welcome.to / LadyHelmsman

Nyheter

Hem ] [ Nyheter ] Data ] Lady-klubben ] Medlemssidor ] Tips ] Projekt ] Kappsegla ] Segeltorget ] Länkar ]

[Annonser] [Gamla Forum] [Nytt Forum] [Wiki]

Extra ĺrsmöte 2024-03-10
Efter en väldigt lĺng törnrosasömn ska vi nu försöka väcka liv i Ladyklubben.

Vi kallar till ett extra ĺrsmöte söndagen den 10e mars pĺ mässan Allt för sjön i Älvsjö där vi har bokat ett mötesrum klockan 10:30, läs mer om mässan här. Mötesrummet ligger inne pĺ mässomrĺdet, klubben bekostar gruppbiljett och bjuder pĺ en entre per medlemskap för deltagare pĺ mötet. Eventuella medföljande kan köpa entre pĺ vĺr gruppbiljet för 185:- per person men mĺste do gĺ in samtidigt som vi. Maila info@lady-helmsman.org senast 1a mars och tala om att du kommer eller ej, och om du vill ha med nĺgon mer pĺ vĺr gruppbiljett.

Mer information och dagordning för mötet kommer att distribueras via klubbens mail-lista.

Ladyträff och Kräftkör 2014-08-23
Pĺ lördag den 23e augusti kör vi klubbens traditionella Kräftkör med eftersnack och medhavd skaffning. Kräftköret är vĺr egen distanskappseglingen med vanliga väjningsregler utan kappseglingskrĺngel sĺ att alla som vill kan vara med. De som vill fĺr köra med spinnaker eftersom vi ändĺ mĺste räkna om tiderna med LYS-tal för de olika Lady-varianterna. Kräftköret ingĺr i KM (där första deltävlingen var Ornö-runt).

Samling sker traditionsenligt i Grisselholmsfladen precis norr om Kanholmsfjärden eller sydväst om Södermöjafjärden (se bifogade bild). Vi samlas pĺ förmiddagen och brukar starta vid ett. Mĺlet och banan bestämmer vi pĺ skepparmötet, det brukar bli en sväng pĺ Kanholmsfjärden innan vi hittar en lämplig holme för kvällens aktiviteter som bland annat bestĺr av att vi äter tillsammans pĺ berget, som seglingens namn antyder brukar mĺnga ha kräftor med sig.

Maila gärna info@lady-helmsman.org och tala om att ni kommer och hur mĺnga ni blir ombord.

Om nĺgon mot förmodan inte känner för att kappsegla gĺr det bra att ĺka direkt till kvällens hamn, kontakta dĺ mig pĺ telefon 0703 34 29 53 för att fĺ reda pĺ var vi bestämt oss för att ha natthamn.

Ladyträff och Kräftkör 2013-08-24
ĺrets kräftkör blev ĺterigen en hĺrd kamp mellan tvĺ bĺtar, nĺja, kanske inte sĺĺĺ jättehĺrd, 32an bjöd pĺ 4 minuter i starten, och det växte till sĺdär en halvtimme vid mĺlgĺngen. Skepparn skyller pĺ att han glömt genuan hemma, men det ska i ärlighetens namn erkännas att det nog inte var hela förklaringen, även om det var typiskt genuaväder. Starten gick först 15:00 eftersom den sent inkommande 92an förstĺss mĺste fĺ en chans att ladda gastarna med en ordentlig lunch.Sen seglade vi den vanliga rundan pĺ Kanholmsfjärden och hade mĺlgĺng väster om Västra delsholmen, pĺ vilken vi senare först grillade och avnjöt en delikat middag, och senare badade vedeldad bastu. En kanontrevlig helg i strĺlande väder!

Kraft2013_1_small.jpg (9768 bytes)

Kraft2013_2_small.jpg (6934 bytes)

Kraft2013_3_small.jpg (9033 bytes)

Skeppare Ove Jönsson med hustru Birgitta, svĺger Anders och Oskar som gastar i 92 Lady Aqua avnjuter en välförtjänt segermiddag Samling i Grisselholmsfladen, det hade fĺtt plats fler... Magnus efter vedhuggning, det är fyr i spisen!

ĺrsmöte 2012-12-02
Det drar ihop sig till Ladyklubbens ĺrsmöte 2012. De senaste ĺren har vi haft det i samband med Scandinavian Saiboat show pĺ Älvsjömässan, men eftersom den inte gĺr längre fĺr vi hitta en annan lokal. Stadgarna föreskrver att ĺrsmötet skall hĺllas under november mĺnad. Tyvärr har vi lite haft lite svĺrt att hitta en ledig helg och tänjer därför pĺ reglerna och kallar till ĺrsmötet den 2a december klockan 13:00.

Vi ĺterkommer med adress, verksamhetsberättelse och ĺrsbokslut innan mötet, men kan redan nu säga att det blir nĺgonstans i Stockholmstrakten.

Ladyträff och Kräftkör 2012-08-25
ĺrets kräftkör blev en hĺrd kamp mellan tvĺ bĺtar. Fler än sĺ dök tyvärr inte upp, förmodligen beroende pĺ urusel väderprognos. Den var urusel ur flera synvinklar, först och främst sa den att det skulle bli dĺligt väder, dessutom hade den fel... Efter en angenäm stund i Grisselholmsfladen styrde vi med nyfyllda magar ut mot vĺr traditionella startplats tvärs fyren pĺ Fjärdholmen. Tvärs emot vĺra traditioner körde vi sedan en distansbana med mĺl utanför Braka. Bĺda bĺtarna har sina hemmahamnar runt Nämdöfjärden och det utlovade ovädret väntades komma söndag middag sĺ vi ville ha nära hem. När jag efter en strategisk omväg runt Bullerö (för att slippa kryssa med genuan utan gastar) kom till mĺlomrĺdet hade familjen Thörn redan förtöjt och gjort sig i ordning. Vi räknade inte ens pĺ tiderna utan ansĺg att de vunnit med god marginal. Vi hade sen en mycket angenäm kväll med kräftor, grill och sĺ smĺningom en himla massa mygg. Ni som trodde pĺ prognosen missade verkligen en av säsongens bästa helger. När det frammĺt söndag eftermiddag verkligen blev dĺligt väder var vi redan i hamn.

ĺrsmötet 2011-11-29
ĺrsmötet höll tisdagen den 29e november klockan 19:00 i ASSAs lokaler pĺ Förmansvägen 11 i ĺrstadal.

Ladyträff och Kräftkör 2011-08-27
Pĺ lördag den 27e auguste arrangerade vi klubbens traditionella Kräftkör med eftersnack och medhavd skaffning. Sĺ värst mycket träff blev det dock inte eftersom endast 119 med Niklas Ljung vid rodret dök upp. De hade ett skepparmöte pĺ utsatt tid och seglade sen ett varv pĺ Kanholmsfjärden. Inte helt otippat vann de och firade segern i en trevlig vik.

Ny Ladysida i Danmark
Bent Scharnberg har en Dansk Lady-sida med mĺnga fina bilder. I Danmark seglar ett tiotal Ladies och de har bildat en egen klubb där. Kontakta gärna Bent för mer information.

ĺrsmötet 2010-11-13
Även 2010s ĺrsmöte hölls i samband med Scandinavian boat show i mässans lokaler i Älvsjö. 13 personer representerande 12 bĺtar deltog pĺ ĺrsmötet. Fredrik Thörn vann med sin nyförvärvade Lady GT 202 bĺde KM och Ladycuppen, ett stort grattis till det! Protokoll och övriga handlingar finns här.

Nu även pĺ Facebook
Nu finns det en grupp pĺ Facebook som heter Ladyseglare där alla gruppmedlemmar kan fejsbooka, debattera och lägga upp bilder. Modernt värre har jag förstĺtt ;o)

Ladyträff och Kräftkör 2010-08-28
Den 28a augusti samlades fem glada Laydies i solen i Grisselholmsfladen precis norr om Kanholmsfjärden. Eftersom nĺgra deltagare hade lite svĺrt att hitta dit i tid (trots bĺde kartbild och GPS-kordinater) beslutade vi även i ĺr att vänta med starten till 14:00. Pĺ väg till starten lyckades en bĺt fastna sĺpass att assistans krävdes för fortsatt färd sĺ vi flyttade fram starten tio minuter till sĺ att alla skulle hinna ut till Fjärdholmen där vi startade för en runda pĺ Kanholmsfjärden, jag har lovar Kĺre att inte berätta vilken bĺt det var... I ĺr hade vi riktigt bra vind, även om det mojnat en del när vi väl kom iväg. Vi började med halvvind till Kanholmsgrundet för att sedan slöra ner och runda Trollharan innan vi kryssade upp till Teskär där vi gick imĺl. Som vanligt var jag sist i mĺl, men med LYS hjälp kom jag i alla fall fyra. Ronald Jansson i 158 var den ende som hissade spinnaker pĺ slören, nĺgot som visade sig riktigt lyckat och som sĺnär gav honom segern. Det var dock Fredrik Thörn, för ĺret ny ägare av 202 Ruset, som kom först i mĺl, en minut före Ronald, och eftersom han körde utan spinnaker hade de tvĺ samma LYS. Trea, elva minuter efter Ronald, kom Anders Olofsson i 105, den här gĺngen med betydligt yngre gastar än vanligt. Anders var tämligen ohotad av Kĺre och Kristina i 9, fyra minuter efter, och mig i 32, ytterligare en minut efter. Till natthamn valde vi i ĺr Ostholmen där vi reserverat en egen vik (förtöjt min tenderbĺt med väldigt mĺnga och lĺnga spring) nära bastun som vi bokat mellan sex och ĺtta. Efter bastubad var det dags för middag pĺ berget, och sĺ smĺningom allsĺng till Ronalds härliga gittarakompanjemang. Jag tror alla som var med hĺller med om att det var en väldigt trevlig tillställning. Bilder frĺn seglingen och lördagskvällen finns här.

Ornö runt 2010
Till ĺrets Ornö runt kom det bara tvĺ startande Ladies, en riktig och en GT. Staffan Ljung med sin GT kom pĺ en hedrande 16e plats totalt bland enskrov, Anders Olofsson kom pĺ 89e plats totalt.

ĺrsmötet 2009-11-07
Att ha ĺrsmötet i samband med Scandinavian boat show verkar med andra ord vara ett väldigt lyckat drag, det ska vi fortsätta med. 16 personer representerande 12 bĺtar deltog pĺ ĺrsmötet. Förutom de stadgeenliga punkterna pratade vi förstĺss en massa bĺtsnack och smed planer inför det kommande ĺret. Anders Olofsson vann med sin 105 bĺde Kräftköret och KM, ett stort grattis till det! Protokoll och övriga handlingar finns här.

Ladyträff och Kräftkör 2009-08-22
Den 22a augusti samlades fyra tappra bĺtar i ösregnet i Grisselholmsfladen precis norr om Kanholmsfjärden. Efter en kort överläggning beslutade vi att vänta med starten till 14:00 eftersom spĺmännen lovat att det skulle sluta regna. Efter en välbehövlig lunch och faktiskt upphörande regn tog vi oss ut till Fjärdholmen där vi startade för en runda pĺ Kanholmsfjärden. Det visade sig bli en tuff kamp mellan Anders Olofsson i 105 och familjen Fahlgren i 64. trea kom Niklas Ljung, helt ohotad av fjärde bĺten som du vid det här laget säkert räknat ut vem det var. Jag skyller som vanligt pĺ gastarna, de lyste med sin frĺnvaro... Till natthamn valde vi i ĺr SSKs "klubbholme" pĺ Västra Delsholmen där vi avnjöt lite aftersail till prisutdelningen och sedan tände pĺ i bastun innan det var dags för middag. Vi som var där var väldigt nöjda med helgen även om det gärna kunde ha regnat liiite mindre pĺ lördagsförmiddagen och nĺgon tyckte vattnet var väldigt kallt efter bastun. Bilder frĺn seglingen och lördagskvällen finns här.

Södergrenträff 2009-03-01
Söndag den 1 mars kommer Hĺkan Södergren att hĺlla ett specialseminarium om sina bĺtar. Du är varmt välkommen till Södergrenträffen pĺ bĺtmässan Allt för sjön söndag den 1 mars klockan 13.00. Seminariet hĺlls i K16-17 som ligger alldeles intill huvudentrén till mässan. Man gĺr mot A-hallen och till vänster där kongress delen finns en trappa upp. Själva seminariumet kostar inget, däremot inträde till själva bĺtmässan. Hĺkan Södergren kommer i 45 minuter att berätta om sina bĺtkonstruktioner med fokus pĺ Sirena, Lady Helmsman, Cayenne, Carrera Helmsman och SwedeStar.

Skicka ett mail till Peter Ask som hĺller i arrangemanget och tala om att du kommer sĺ han vet hur mĺnga och vilka som kommer. Är du intresserad av att titta närmare pĺ SwedeStar370, ange det i ditt svarsmail sĺ har Peter lovat att försöka fixa en specialvisning.

ĺrsmöte 2008-11-09
ĺrsmötet 2008 hölls i samband med höstens bĺtmässa i Älvsjö, i mässans lokaler utanför själva bĺtmässan. 12 personer representerande 8 bĺtar deltog i de stadgeenliga överläggningarna och avslutade sedan med öl och macka och en massa bĺtsnack. Läs mer här->.

KM 2008 den 16-17e augusti
Än sämre var deltagandet i KM pĺ Gäddisregattan där det vid anmälningstidens utgĺng inte fanns en enda Lady i startlistan.

Ladyträff den 9e augusti
Ladyträffen och Kräftköret med samling i Grisselholmsfladen den 9e augusti led i ĺr av dĺligt väder och om möjligt än sämre väderprognoser vilket gjorde att deltagandet blev minimalt. Vi fĺr väl se om vi kan locka fler med lite bättre väder nästa ĺr.

Marsträff 2008
Den 11 mars hade vi en uppskattad träff tillsammans med Carrerraförbundet där Bengt Erlandsson gick ige­nom enkla och grund­läggande – men viktiga – teknikaliteter kring det­ta med kappsegling, och Mikael Olesen frĺn UK Syversen att lärde oss – bĺde nybörjare och erfarna – hur vi ska trimma vĺra segel.

ĺrsmöte 2007
Pĺ förra ĺrets ĺrsmöte för Ladyklubben framkom ett förslag att lägga ĺrsmötet i samband med höstens bĺtmässa i Älvsjö för att pĺ sĺ sätt försöka locka fler deltagare. Det visade sig lyckat dĺ ett tiotal medlemmar samlades för stadgeenligt ĺrsmöte och  för att prata segling i allmänhet och Lady i synnerhet. Björn Insulander valdes in i styrelsen efter Peter Zade som sĺlt sin Senoritaför att bygga sig en 10a. Christina Lundberg valdes till revisor efter Björn Nilsson som sĺlt sin Lady för ett lugnare sommarliv i södra Europa. Vi beslutade att nästa ĺrsmöte hĺlls den 16e November i mässans lokaler, dock utanför själva bĺtmässan som pĺ hösten bara belägger A-hallen.

Höstruset 2007 den 14-16e september
Höstruset gick som vanligt av stapeld den 3e helgen i september.  Samling var i ĺr i Waxholms hamn med skepparmöte längst ut pĺ piren kl 900 pĺ lördagsmorgon. Mĺlet traditionsenligt Träskö-Storö där det företogs prisutdelning och bastubad. I ĺr kom bara en Lady till start, det var Ronald Jansson som följdaktligen vann Ladyklassen.

KM 2007 den 18-19e augusti
Gäddisregattan körs som vanligt som KM, en trevlig tillställning med fin segling och kul kvällsövningar.

Ladyträff 2007
ĺrets Ladyträff blev en duell mellan 18 och 158. Bĺde 32an och 64an hade anmält giltigt förfall och Niklas Ljung i 119 hade sĺ dĺlig fart i bĺten att han inte kom till start trots att han startade ganska tidigt... Läs mer >

Ornö runt 2007
Till ĺrets Ornö runt kom det 6 vackra Ladies och en lika vacker GT. till mĺlet kom alla utom en... Vann gjorde i ĺr igen familjen Fahlgren som nu fick nöja sig med en 89e plats totalt av 157 startande bĺtar. Speciellt för ĺrets segling var att man lagt in ett uppehĺll pĺ ungefär en timme innan vi seglade ut pĺ Jungfrufjärden. Där samlades alla startande i en jätteklunga och ropen var lika mĺnga som fendrarna när vinden bara slutade blĺsa sĺ att alla startgrupper kom ikapp dem som startat först. Det var nog i och för sig inte sĺ arrangörerna tänkt sig, men allt blir ju inte alltid som man tänkt.

ĺrsmöte 2006
ĺrsmötet hölls i Vikingarnas klubblokal pĺ Stora Hundudden. Efter det formella ĺrsmötet höll Leif Thedvall en intressant dragning om 24-timmars seglingar, nĺgot han har stor erfarenhet av. Givetvis blev det ocksĺ tid för att prata segling i allmänhet och Lady i synnerhet samtidigt som vi fikade i en angenäm maritim miljö.

Noskoner
Noskonsprojektet rullar pĺ, vi har plĺtarna klara, de kostar 1100:- som betalas direkt till plĺtisen som gjort dem. Jocke&Co gav dem betyget bra yta och är snyggt skurna och anser att det inte ska vara nĺgra problem för deras duktiga svetsare att fĺ till en bra slutprodukt. De fixar svetsning och efterbearbetning för 1500:- jämnt inklusive moms. Varje bĺtägare fĺr själv mĺtta de lösa bitarna pĺ sin bĺt (Ladyn är byggd av tvĺ halvor och det kan diffa lite mellan bĺtarna sĺ det är bäst att kolla innan man svetsar). När bitarna är provade loppar de ihop konen som sen ĺter provas pĺ bĺten. Slutligen helsvetsar de den och polerar.

Bröderna Persson Mekanisk Verkstad AB, Stockby Hantverksby, Förrĺdsvägen 2, Lidingö.
Kontaktperson Jocke Persson, 08-765 25 87 eller 070-877 00 50.

Nya klassreglerna
Nu finns de nya klassreglerna att ladda ner pĺ klassregelsidan. De har anpassats till SSF klassregelmall men det är inga egentliga ändringar.

Nya kölbultsbrickor klara
Klubben har nu fĺtt hem sex satser med rostfria kölbultsbrickor (vi har sĺlt de tio första vi tog fram). Pĺ mĺnga Ladys har brickorna under kölbultarna rostat rätt ordentligt, pĺ min bĺt var det bara en liten bit i mitten, ca 1 mm tjock kvar när jag knackade bort rosten. Av nĺgon outgrundlig anledning är de i vanligt bonnjärn, galvat men ändĺ...

En sats brickor i 8 mm syrafast rostfritt stĺl kostar nu 900:-. Jag har gjort mallar i masonite med 20 mm hĺl, maila mig om du vill lĺna dem för att prova pĺ din bĺt. Pĺ min bĺt är det 129 mm mellan hĺlen pĺ bricka tre, men det gĺr bra, hĺlen i de nya brickorna är 22 mm (bulten är M20). Sĺga ut tvĺ av mallarna (1 och 2) eller lĺna mina mallar och prova att bultavstĺndet stämmer (meddela mig gärna om det är fel). Jag har en 30 mm hylsa med en meter förlängare och rejält handtag samt en ringnyckel till den bakersta bulten. Se reportage om brickbyte pĺ projektsidan.