lady.gif (912 bytes)Lady Helmsman

Referat

Hem   Data   Lady-klubben   Medlemssidor   Tips   Projekt   Kappsegla   Segeltorget   Länkar   Annonser   Gamla Forum

Bidra med information På den här sidan kan du läsa om hur det gått i kappseglingar.  Jag vill gärna ha hjälp med materialet.

Gäddis-Regattan 2004 Gäddisregattan helgen den 21-22 augusti 2004 var ett mycket trevligt arrangemang. På lördagen kördes tre  kryss/läns-banor och på söndagen en distanssegling på drygt tio distans. Pub och grill fanns både fredag och lördag, och   på lördagskvällen en regattamiddag för de som så önskade. Mitt förslag är att vi kör vårt KM på  Gäddisregattan 2005. Då får vi lite bättre ordning på banseglingen än tidigare år... I år deltog två Ladies, jag i 32an och familjen Fahlgren i 64an. Med hjälp av en för regattan inhyrd proffsgast kom jag den här gången marginellt före 64an.

Kräftköret 2004 Den 14;e augusti, en helg tidigare än vanligt hade vi vår årliga Lady-träff med Kräftköret, en informell distans- kappseglingen utan spinnaker. Sex Ladies och en motorbåt slöt upp. Bilder och resultat hittar du här.

KM 2004 64_orno_04.jpg (23685 bytes)Ornö runt 2004 var en tillställning med växlande vindar och väder. Efter en start i mycket svag vind tog sig en skaplig nordost. Med den kom både åska och hagel.Så småningom lättade nederbörden tidvis och prisutdelningen hölls utan en droppe regn. Snabbaste Lady var familjen Ljung i 73an som numera är ombyggd till en GT, de startade av okänd anledning inte i Ladyklassen utan Familjelys. Näst snabbast och segrare i Lady-klassen var därmed Janne Widell i 83an. Hela resultatlistan hittar du på Tyresö båtklubbs hemsida.

På söndagen kördes andra delen av KM i form av en kryss-länsbana på Nämdöfjärden. Bara tre båtar ställde upp och seglingen blev väldigt jämn. Endast någon minut skiljde mellan första och sista båt efter en och en halv timmes segling.

KM-Resultat:

Plats Skeppare (båt) Poäng (placering) Summa

Janne Widell (83) 5 (2/6) + 2 (2/3) 7

Familjen Fahlgren (64) 3 (4/6) + 3,5 (1/3) 6,5

Familjen Ljung (73) 6,5 (1/6) + 0 (DNS) 6,5

Gunnar Frank (32) 4 (3/6) + 1 (3/3) 5

Thomas Pettersson (39) 2 (5/6) + 0 (DNS) 2

Jonas Andersson (44) 1 (DNF) + 0 (DNS) 1

Höstruset 2003 Det verkar som Ladies under hösten tagit för vana att vinna.... Höstruset den 20;e september samlade ett tjugotal båtar, allt från en Birdie 24 med 1,02 i Lys till en First 47.7 med 1,42. Startfältet var uppdelat i tre grupper och jag som startade med SWE 32 i mittgruppen var första båt i mål, näst snabbast runt banan och vann totalt! En Sirena 44 med Lys 1,34 var två minuter snabbare på drygt tre timmars segling. Det känns extra bra att ha seglat ifrån förra årets svenska mästare i Smaragd... Ladyn är ju havets vackraste båt och det är ju allmänt kännt att vackra båtar seglar bra...

Ladyträffen 2003 64_kraftkor2003.jpg (18131 bytes)Lördagen 23 augusti var det Ladyträff och Kräftkör. Det var rätt stort manfall på grund av en förkylningsepedemi som verkar ha rullat fram över Stockholmstrakten tillsammans med det gråmulna vädret. Vi var i alla fall tre båtar som lämnade Grisselholmen vid ettiden för att göra upp om vem som seglar snabbast. årets bana las som en triangel på Kanholmsfjärden och började med en kryss upp mot Vindö. Jag var först runt röda bojen och började en lång slör ner mot Sandhamnshålet. Jag seglade på i godan ro men borde nog tittat lite bakåt... efter halva slören kom Tomas Romell som haft lite problem med för mycket segel på sin Lady IIa på kryssen forsande som en raket... Det var väl i och för sig inte helt oväntat, men i sällskap hade han familjen Fahlgren som helt fräckt bytt sin kryssfock mot stora genuan när kryssen var över. Stor aktivitet utbröt förståss på My Lady och stora genuan åkte upp i raketfart... Numera vet vi att man inte kan ta ned focken om man hissar genuan i andra rännan på profilen... svirveln för rullen kommer ju inte förbi genuan... Efter en stunds kämpande gav vi upp och fortsatte med båda seglen hissade, det gick bra så länge focken låg i Genuan, men efter gippen vid Sandhamnshålet hamnade focken på utsidan där den störde rätt bra. Först imål var lite överraskande familjen Fahlgren i sin standard Lady 64, kort därefter kom Tomas Romell i 127an, och en stund senare jag i 32an. Efter målgång glömde vi snabbt tävlingen och hade en väldigt trevlig kväll med kräftor och sånt på Ostholmen. Ni som inte var med missade verkligen något... När jag har fixat lite mer serverutrymme kommer bland annat en sida med bilder från både seglingen och kvällen.

Div. seglingsresultat 2003 Lef Thedvall har som vanligt seglat 24-timmars. Seglingen var lite taktiskt knepig eftersom det blåste nordliga vindar varierande mellan NNW och NO. Seglingsmässigt fick de en spännande natt när de gick ner för bi Stora Nassa igenom Björkskär förbi Horsten ned till Revengegrundet i mörker. Leif la som ensam deltagande Lady beslag på 1:a-platsen (av 10 startande) för startpunkt Allegrogrund. Nils Hagander med Lorden Spindrifter belade 2:a plats från Stavsnäs av likaledes 10 startande (och även 2:a totalt) Stellan Fogelqvist i Kirin (11) fastnade i bleke och kom 2 tim för sent till mål på Vänerns 24 timmars denna vår. Efter distansavdrag och omräkning till lys 1,0 fick de 65 Nm vilket räckte för att komma tvåa av tre båtar.

Resultatet av 24-timmars: Konstantia (101) blev sexa av 19 startande från Stavsnäs 100,9 Nm,  First Lady (1) blev sexa av 22 startande från Allegrogrund 92,3 Nm. Distanserna är omräknade till lys 1,00

Ericsson/Enea seglingen i den 14/6 var klart Helmsmandominerad. Vann gjorde Stephan Engström i 166an, tvåa en Helmsman 26 och trea kom jag i My Lady. 18 båtar startade och seglade 20M i fin vind. I startfältet fanns allt från en Soling till Calle Dammborgs nya Arcona 400.

5 Ladies i Ornö-runt 2003 Redan på fredagskvällen låg fem tävlingssugna Ladies i Kolnäsviken på Ornö och laddade för morgondagen. Den sjätte anmälda gick vid niotiden på kvällen för full maskin i Lindalssundet. Det var Lennart Gille som med otrolig framförhållning sjösatt vid tretiden på eftermiddagen. Nu skulle det visa sig att det inte är bra att vara ute i sista sekunden så där för till Lennarts stora missnöje så pajade maskin något senare och han låg hela natten och drev i en dryg knop för segel. Någon start blev det förståss inte för honom, men vi andra fem hade en trevlig och bitvis mycket tight segling. Resultatet kan du se på Tyresös hemsida.

Söndagens bansegling på Nämdöfjärden lockade bara tre båtar, förutom jag själv i 32an var det familjen Fahlgren i 64an och Jonas Andersson med gastar i 44an. Resultatet blev för min del lite snöpligt, jag rundade ett märke åt fel håll trots att jag bestämt banan själv... Jonas vann men några båtlängder efter att Fahlgrens hissat spnnakerfallet utan spinnaker på den avslutande länsen. Kul var det i alla fall och jag hoppas att fler är med nästa gång.

HÖSTRUSET 2002 Tre Ladies ställde upp i vad som på förhand såg ut att bli en segling i regn och kuling men som visade sig bli en riktigt vacker hösthelg med massor av sol och aldeles lagom vind. Bästa Lady blev Jonas Andersson i 44;an., andra Lady var Nicke i 119 och så småningom kom även jag i mål med My Lady. Jag får skyller på att jag lyssnat på väderrapporten kvällen innan och bytt till lilla focken eftersom de lovade mycket friska vindar. Jag trodde inte riktigt på de glada gossar som på morgonen snackade om sol och 4-5 meter vind. Efter start när jag insåg att de hade helt rätt orkade jag inte byta tillbaka utan krysade smidigt mot målet utan att slita ihjäl mig på några genuaskot. De snälla pojkarna godtog min förklaring och erbjöd mig revanch på vägen hem, tyvärr blev resultatet desamma som på tävlingen dagen innan, men det har jag ingen riktigt bra bortförklaring till... Jag kan bara citera Nicke "#*&% vilken fart Jonas har på sin båt".

Gran Prix 2002 Som enda Ladyn bland 43 startande kölbåtar placerade jag mig på en 32a plats (passar väl bra för SWE 32). Trots att åtta av de jag slog hade brutit är jag mycket nöjd med min placering. Jag seglade tre fjärdedelar av racet på bara genua efter att storen gått i två stycken i en gipp. Hoppas Gransegel hinner fixa den till Höstruset.

Ladyträffen 2002 samling2002.jpg (29451 bytes)årets segling genomfördes i mycket lätta vindar med väl mycket medvind. Vann gjorde familjen Romell med sin Lady Viking och tvåa kom familjen Jönsson i Lady Aqua.
Se mer på Ladyträffsidan 2002

5. Niklas Ljung, Lady, SWE 119
6. Jonas Andersson, Lady, SWE 44
-.  Leif Thedvall, Lady, SWE 1

Frånåkt igen... Efter att under en vecka begrundat alla missar jag gjorde på Ornö runt, mötte jag Carl Dammborg på Enea - Ericssons vårrace den 9;e juni. Min placering blev den här gången 9 av 17, men Carl var lika långt före igen. När jag väl kom imål fick jag i alla fall möjlighet att gå husesyn på SWE 166, oj oj oj så fräch den är. Det blev några fina bilder till tipssidorna.

Ornö runt 2001 Med tre Lady på startlinjen såg seglingen ut att bli riktigt spännande, sex hade ju förståss varit dubbelt så bra, men det är inget att göra åt i år. Tyvärr uteblev SWE 83, så det var bara jag och Carl Dammborg som skulle fightas. Nu blev inte seglingen så spännande för SWE32, vi började med sen ankomst, men det var en trevlig dag i skaplig vind och utan regn. Carl slog oss med 17 minuter seglad tid (bara 12 om man räknar bort vår sena start...) Läs mer om våra upplevelser här.

Resultaten hittar du på Tyresö båtklubbs hemsida.