lady.gif (912 bytes)Lady Helmsman

Äldre nyheter

Ladyträff och Kräftkör 2013-08-24
årets kräftkör blev återigen en hård kamp mellan två båtar, nåja, kanske inte sååå jättehård, 32an bjöd på 4 minuter i starten, och det växte till sådär en halvtimme vid målgången. Skepparn skyller på att han glömt genuan hemma, men det ska i ärlighetens namn erkännas att det nog inte var hela förklaringen, även om det var typiskt genuaväder. Starten gick först 15:00 eftersom den sent inkommande 92an förståss måste få en chans att ladda gastarna med en ordentlig lunch.Sen seglade vi den vanliga rundan på Kanholmsfjärden och hade målgång väster om Västra delsholmen, på vilken vi senare först grillade och avnjöt en delikat middag, och senare badade vedeldad bastu. En kanontrevlig helg i strålande väder!

Kraft2013_1_small.jpg (9768 bytes)

Kraft2013_2_small.jpg (6934 bytes)

Kraft2013_3_small.jpg (9033 bytes)

Skeppare Ove Jönsson med hustru Birgitta, svåger Anders och Oskar som gastar i 92 Lady Aqua avnjuter en välförtjänt segermiddag Samling i Grisselholmsfladen, det hade fått plats fler... Magnus efter vedhuggning, det är fyr i spisen!

årsmöte 2012-12-02
Det drar ihop sig till Ladyklubbens årsmöte 2012. De senaste åren har vi haft det i samband med Scandinavian Saiboat show på Älvsjömässan, men eftersom den inte går längre får vi hitta en annan lokal. Stadgarna föreskrver att årsmötet skall hållas under november månad. Tyvärr har vi lite haft lite svårt att hitta en ledig helg och tänjer därför på reglerna och kallar till årsmötet den 2a december klockan 13:00.

Vi återkommer med adress, verksamhetsberättelse och årsbokslut innan mötet, men kan redan nu säga att det blir någonstans i Stockholmstrakten.

Ladyträff och Kräftkör 2012-08-25
årets kräftkör blev en hård kamp mellan två båtar. Fler än så dök tyvärr inte upp, förmodligen beroende på urusel väderprognos. Den var urusel ur flera synvinklar, först och främst sa den att det skulle bli dåligt väder, dessutom hade den fel... Efter en angenäm stund i Grisselholmsfladen styrde vi med nyfyllda magar ut mot vår traditionella startplats tvärs fyren på Fjärdholmen. Tvärs emot våra traditioner körde vi sedan en distansbana med mål utanför Braka. Båda båtarna har sina hemmahamnar runt Nämdöfjärden och det utlovade ovädret väntades komma söndag middag så vi ville ha nära hem. När jag efter en strategisk omväg runt Bullerö (för att slippa kryssa med genuan utan gastar) kom till målområdet hade familjen Thörn redan förtöjt och gjort sig i ordning. Vi räknade inte ens på tiderna utan ansåg att de vunnit med god marginal. Vi hade sen en mycket angenäm kväll med kräftor, grill och så småningom en himla massa mygg. Ni som trodde på prognosen missade verkligen en av säsongens bästa helger. När det frammåt söndag eftermiddag verkligen blev dåligt väder var vi redan i hamn.

årsmötet 2011-11-29
årsmötet höll tisdagen den 29e november klockan 19:00 i ASSAs lokaler på Förmansvägen 11 i årstadal.

Ladyträff och Kräftkör 2011-08-27
På lördag den 27e auguste arrangerade vi klubbens traditionella Kräftkör med eftersnack och medhavd skaffning. Så värst mycket träff blev det dock inte eftersom endast 119 med Niklas Ljung vid rodret dök upp. De hade ett skepparmöte på utsatt tid och seglade sen ett varv på Kanholmsfjärden. Inte helt otippat vann de och firade segern i en trevlig vik.

Ny Ladysida i Danmark
Bent Scharnberg har en Dansk Lady-sida med många fina bilder. I Danmark seglar ett tiotal Ladies och de har bildat en egen klubb där. Kontakta gärna Bent för mer information.

årsmötet 2010-11-13
Även 2010s årsmöte hölls i samband med Scandinavian boat show i mässans lokaler i Älvsjö. 13 personer representerande 12 båtar deltog på årsmötet. Fredrik Thörn vann med sin nyförvärvade Lady GT 202 både KM och Ladycuppen, ett stort grattis till det! Protokoll och övriga handlingar finns här.

Nu även på Facebook
Nu finns det en grupp på Facebook som heter Ladyseglare där alla gruppmedlemmar kan fejsbooka, debattera och lägga upp bilder. Modernt värre har jag förstått ;o)

Ladyträff och Kräftkör 2010-08-28
Den 28a augusti samlades fem glada Laydies i solen i Grisselholmsfladen precis norr om Kanholmsfjärden. Eftersom några deltagare hade lite svårt att hitta dit i tid (trots både kartbild och GPS-kordinater) beslutade vi även i år att vänta med starten till 14:00. På väg till starten lyckades en båt fastna såpass att assistans krävdes för fortsatt färd så vi flyttade fram starten tio minuter till så att alla skulle hinna ut till Fjärdholmen där vi startade för en runda på Kanholmsfjärden, jag har lovar Kåre att inte berätta vilken båt det var... I år hade vi riktigt bra vind, även om det mojnat en del när vi väl kom iväg. Vi började med halvvind till Kanholmsgrundet för att sedan slöra ner och runda Trollharan innan vi kryssade upp till Teskär där vi gick imål. Som vanligt var jag sist i mål, men med LYS hjälp kom jag i alla fall fyra. Ronald Jansson i 158 var den ende som hissade spinnaker på slören, något som visade sig riktigt lyckat och som sånär gav honom segern. Det var dock Fredrik Thörn, för året ny ägare av 202 Ruset, som kom först i mål, en minut före Ronald, och eftersom han körde utan spinnaker hade de två samma LYS. Trea, elva minuter efter Ronald, kom Anders Olofsson i 105, den här gången med betydligt yngre gastar än vanligt. Anders var tämligen ohotad av Kåre och Kristina i 9, fyra minuter efter, och mig i 32, ytterligare en minut efter. Till natthamn valde vi i år Ostholmen där vi reserverat en egen vik (förtöjt min tenderbåt med väldigt många och långa spring) nära bastun som vi bokat mellan sex och åtta. Efter bastubad var det dags för middag på berget, och så småningom allsång till Ronalds härliga gittarakompanjemang. Jag tror alla som var med håller med om att det var en väldigt trevlig tillställning. Bilder från seglingen och lördagskvällen finns här.

Ornö runt 2010
Till årets Ornö runt kom det bara två startande Ladies, en riktig och en GT. Staffan Ljung med sin GT kom på en hedrande 16e plats totalt bland enskrov, Anders Olofsson kom på 89e plats totalt.

årsmötet 2009-11-07
Att ha årsmötet i samband med Scandinavian boat show verkar med andra ord vara ett väldigt lyckat drag, det ska vi fortsätta med. 16 personer representerande 12 båtar deltog på årsmötet. Förutom de stadgeenliga punkterna pratade vi förståss en massa båtsnack och smed planer inför det kommande året. Anders Olofsson vann med sin 105 både Kräftköret och KM, ett stort grattis till det! Protokoll och övriga handlingar finns här.

Ladyträff och Kräftkör 2009-08-22
Den 22a augusti samlades fyra tappra båtar i ösregnet i Grisselholmsfladen precis norr om Kanholmsfjärden. Efter en kort överläggning beslutade vi att vänta med starten till 14:00 eftersom spåmännen lovat att det skulle sluta regna. Efter en välbehövlig lunch och faktiskt upphörande regn tog vi oss ut till Fjärdholmen där vi startade för en runda på Kanholmsfjärden. Det visade sig bli en tuff kamp mellan Anders Olofsson i 105 och familjen Fahlgren i 64. trea kom Niklas Ljung, helt ohotad av fjärde båten som du vid det här laget säkert räknat ut vem det var. Jag skyller som vanligt på gastarna, de lyste med sin frånvaro... Till natthamn valde vi i år SSKs "klubbholme" på Västra Delsholmen där vi avnjöt lite aftersail till prisutdelningen och sedan tände på i bastun innan det var dags för middag. Vi som var där var väldigt nöjda med helgen även om det gärna kunde ha regnat liiite mindre på lördagsförmiddagen och någon tyckte vattnet var väldigt kallt efter bastun. Bilder från seglingen och lördagskvällen finns här.

Södergrenträff 2009-03-01
Söndag den 1 mars kommer Håkan Södergren att hålla ett specialseminarium om sina båtar. Du är varmt välkommen till Södergrenträffen på båtmässan Allt för sjön söndag den 1 mars klockan 13.00. Seminariet hålls i K16-17 som ligger alldeles intill huvudentrén till mässan. Man går mot A-hallen och till vänster där kongress delen finns en trappa upp. Själva seminariumet kostar inget, däremot inträde till själva båtmässan. Håkan Södergren kommer i 45 minuter att berätta om sina båtkonstruktioner med fokus på Sirena, Lady Helmsman, Cayenne, Carrera Helmsman och SwedeStar.

Skicka ett mail till Peter Ask som håller i arrangemanget och tala om att du kommer så han vet hur många och vilka som kommer. Är du intresserad av att titta närmare på SwedeStar370, ange det i ditt svarsmail så har Peter lovat att försöka fixa en specialvisning.

årsmöte 2008-11-09
årsmötet 2008 hölls i samband med höstens båtmässa i Älvsjö, i mässans lokaler utanför själva båtmässan. 12 personer representerande 8 båtar deltog i de stadgeenliga överläggningarna och avslutade sedan med öl och macka och en massa båtsnack. Läs mer här->.

KM 2008 den 16-17e augusti
Än sämre var deltagandet i KM på Gäddisregattan där det vid anmälningstidens utgång inte fanns en enda Lady i startlistan.

Ladyträff den 9e augusti
Ladyträffen och Kräftköret med samling i Grisselholmsfladen den 9e augusti led i år av dåligt väder och om möjligt än sämre väderprognoser vilket gjorde att deltagandet blev minimalt. Vi får väl se om vi kan locka fler med lite bättre väder nästa år.

Marsträff 2008
Den 11 mars hade vi en uppskattad träff tillsammans med Carrerraförbundet där Bengt Erlandsson gick ige­nom enkla och grund­läggande – men viktiga – teknikaliteter kring det­ta med kappsegling, och Mikael Olesen från UK Syversen att lärde oss – både nybörjare och erfarna – hur vi ska trimma våra segel.

årsmöte 2007
På förra årets årsmöte för Ladyklubben framkom ett förslag att lägga årsmötet i samband med höstens båtmässa i Älvsjö för att på så sätt försöka locka fler deltagare. Det visade sig lyckat då ett tiotal medlemmar samlades för stadgeenligt årsmöte och  för att prata segling i allmänhet och Lady i synnerhet. Björn Insulander valdes in i styrelsen efter Peter Zade som sålt sin Senoritaför att bygga sig en 10a. Christina Lundberg valdes till revisor efter Björn Nilsson som sålt sin Lady för ett lugnare sommarliv i södra Europa. Vi beslutade att nästa årsmöte hålls den 16e November i mässans lokaler, dock utanför själva båtmässan som på hösten bara belägger A-hallen.

Höstruset 2007 den 14-16e september
Höstruset gick som vanligt av stapeld den 3e helgen i september.  Samling var i år i Waxholms hamn med skepparmöte längst ut på piren kl 900 på lördagsmorgon. Målet traditionsenligt Träskö-Storö där det företogs prisutdelning och bastubad. I år kom bara en Lady till start, det var Ronald Jansson som följdaktligen vann Ladyklassen.

KM 2007 den 18-19e augusti
Gäddisregattan körs som vanligt som KM, en trevlig tillställning med fin segling och kul kvällsövningar.

Ladyträff 2007
årets Ladyträff blev en duell mellan 18 och 158. Både 32an och 64an hade anmält giltigt förfall och Niklas Ljung i 119 hade så dålig fart i båten att han inte kom till start trots att han startade ganska tidigt... Läs mer >

Ornö runt 2007
Till årets Ornö runt kom det 6 vackra Ladies och en lika vacker GT. till målet kom alla utom en... Vann gjorde i år igen familjen Fahlgren som nu fick nöja sig med en 89e plats totalt av 157 startande båtar. Speciellt för årets segling var att man lagt in ett uppehåll på ungefär en timme innan vi seglade ut på Jungfrufjärden. Där samlades alla startande i en jätteklunga och ropen var lika många som fendrarna när vinden bara slutade blåsa så att alla startgrupper kom ikapp dem som startat först. Det var nog i och för sig inte så arrangörerna tänkt sig, men allt blir ju inte alltid som man tänkt.

årsmöte 2006
årsmötet hölls i Vikingarnas klubblokal på Stora Hundudden. Efter det formella årsmötet höll Leif Thedvall en intressant dragning om 24-timmars seglingar, något han har stor erfarenhet av. Givetvis blev det också tid för att prata segling i allmänhet och Lady i synnerhet samtidigt som vi fikade i en angenäm maritim miljö.

Noskoner
Noskonsprojektet rullar på, vi har plåtarna klara, de kostar 1100:- som betalas direkt till plåtisen som gjort dem. Jocke&Co gav dem betyget bra yta och är snyggt skurna och anser att det inte ska vara några problem för deras duktiga svetsare att få till en bra slutprodukt. De fixar svetsning och efterbearbetning för 1500:- jämnt inklusive moms. Varje båtägare får själv måtta de lösa bitarna på sin båt (Ladyn är byggd av två halvor och det kan diffa lite mellan båtarna så det är bäst att kolla innan man svetsar). När bitarna är provade loppar de ihop konen som sen åter provas på båten. Slutligen helsvetsar de den och polerar.

Bröderna Persson Mekanisk Verkstad AB, Stockby Hantverksby, Förrådsvägen 2, Lidingö.
Kontaktperson Jocke Persson, 08-765 25 87 eller 070-877 00 50.

Nya klassreglerna
Nu finns de nya klassreglerna att ladda ner på klassregelsidan. De har anpassats till SSF klassregelmall men det är inga egentliga ändringar.

Nya kölbultsbrickor klara
Klubben har nu fått hem sex satser med rostfria kölbultsbrickor (vi har sålt de tio första vi tog fram). På många Ladys har brickorna under kölbultarna rostat rätt ordentligt, på min båt var det bara en liten bit i mitten, ca 1 mm tjock kvar när jag knackade bort rosten. Av någon outgrundlig anledning är de i vanligt bonnjärn, galvat men ändå...

En sats brickor i 8 mm syrafast rostfritt stål kostar nu 900:-. Jag har gjort mallar i masonite med 20 mm hål, maila mig om du vill låna dem för att prova på din båt. På min båt är det 129 mm mellan hålen på bricka tre, men det går bra, hålen i de nya brickorna är 22 mm (bulten är M20). Såga ut två av mallarna (1 och 2) eller låna mina mallar och prova att bultavståndet stämmer (meddela mig gärna om det är fel). Jag har en 30 mm hylsa med en meter förlängare och rejält handtag samt en ringnyckel till den bakersta bulten. Se reportage om brickbyte på projektsidan.